Miten parantaa joukkoliikennettä Röykän alueelta ?

Varmasti me kaikki olemme sitä mieltä että sujuva joukkoliikenne on kuntamme elinvoimaisuuden yksi määräävä kasvutekijä. Miten voisimme vähentää oman auton tarvetta jokapäiväisessä työliikenteessä. Miten parannamme joukkoliikenteen saavutettavuutta harrastetoiminnassa ja taajamien ja kylien välisessä kulkemisessa ?
Tutustuin hiljattain ilmestyneeseen Kyösti Tiaisen (HAMK) tekemään opinnäytetyöhön jossa laaja-alaisesti (MUUTTUVIEN TEKIJÖIDEN VAIKUTUS LINJA-AUTOLIIKENTEEN
SUJUVUUTEEN HELSINGIN JA NURMIJÄRVEN VÄLILLÄ)
jossa monipuolisesti tutkitaan linja-autoliikenteen sujuvuutta Nurmijärven ja Helsingin välillä.

Tutkimuksessa löytyi erinomainen ajatus Röykän käyttämisestä solmukohtana pohjois-nurmijärvellä. Tutkimuksessa hyvin todetaan että Nurmijärven neljäs taajama hakee kasvua vuoteen 2040 55% eli aina 2600 henkeen. Opinnäytetyössä todetaan “Röykästä on muodostunut uuden ohikulkutien myötä, ajallisesti yhtä läheinen alue kuin mitä Luoteis-Espoo ja Koillis-Vantaa ovat olleet jo aikaisemmin.”

Miten tämä voitaisiin tehdä alueelle hedelmällisellä tavalla ?

Rakennetaan Röykkään linja-autoasema !!
Sekä myös liityntäparkki. Muissa merkittävissä taajamissa on jo linja-autoasema ja Röykässä tehdään jo nyt vaihtoja linja-autosta toiseen. Röykästä on jo nyt liikennettä kaikkiin neljään pääilmansuuntaan

Röykän suunnan joukkoliikenne

Kuten Kyösti Tiainen toteaa opinnäytetyössään “Röykän linja-autoasema mahdollistaisi nopean ja tiheän runkolinjamaisen pikavuorolinja-autoliikenteen Röykästä Helsinkiin. Linja-autoasemalta olisi vaihtoyhteys paikallisbusseihin kohti Kiljavaa, Leppälampea,Loppea,Nummenpäätä, Rajamäkeä, Vihtiä ja Vihtijärveä. Samoin Perttulan alueen 1400 asukasta hyötyisi Röykän linja-autoaseman tuomista eduista.”

Aivan huikeita näkemyksiä joita voin ilolla tervehtiä ja kuten Tiainen vielä toteaa “Tulisi myös selvittää tilavarausta paikallisjunaliikenteen asemalle, jolloin Röykästä pääsisi tulevaisuudessa myös Hankoon, Karjaalle, Lohjalle, Hyvinkäälle sekä Riihimäelle. Kun mukaan luetaan 25-tie, 132-tie, paikalliset maantiet ja rautatie voisi Röykkä kasvaa vaikka länsisen Uudenmaan vaihtohubiksi.

Hurjia suunnitelmia mutta ilman hurjia suunnitelmia ei muutosta tapahdu!

Mitä mieltä itse olette tästä huikeasta visiosta. Itse olen todellakin mukana tämänkaltaisessa kehityksessä



Yksi vastaus artikkeliin “Miten parantaa joukkoliikennettä Röykän alueelta ?”

  1. Kyllä!
    Olen monesti miettinyt Röykän oivaa sijaintia yhdyskohtana, mutta ihan näin laajoihin sfääreihin en ole päässyt. Ajatuksessa on potentiaalia ja ehdottomasti kannattaa ottaa kuntatasolla pöydälle.
    Jos muihin investointeihin tai kehitykseen ei ihan vielä olla valmiita, niin edes liityntäpysäköinti!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.